lnu.sePublications
Change search
Link to record
Permanent link

Direct link
BETA
Schirrmacher, Beate, Dr.ORCID iD iconorcid.org/0000-0003-2795-7120
Publications (10 of 27) Show all publications
Schirrmacher, B. (2019). Der wohltemperierte Erzähler: Die Gewalt ambivalenter Erzählung in Heinrich von Kleists „Die Heilige Cäcilie oder Die Gewalt der Musik". German Life and Letters, 72(3), 279-296
Open this publication in new window or tab >>Der wohltemperierte Erzähler: Die Gewalt ambivalenter Erzählung in Heinrich von Kleists „Die Heilige Cäcilie oder Die Gewalt der Musik"
2019 (German)In: German Life and Letters, ISSN 0016-8777, E-ISSN 1468-0483, Vol. 72, no 3, p. 279-296Article in journal (Refereed) Published
Abstract [en]

The article approaches the violent potential of music in Kleist’s short story “St Cecilia, or The Power of Music” by exploring intermedial references to music. How is music connected not only to power but also to violence? Which characteristics of music (and by the language used to describe it) are highlighted in this process? In the story, music appears less as sonority and more as bodily experience and therefore, the experience of music and of violence become ambiguous and difficult to tell apart. As a result, all dichotomies, in which music and violence usually are firmly integrated, such as body and spirit, order and chaos, pleasure and pain, male and female, start to oscillate. The narrator equalizes these perceived dissonances by adding further inconsistencies, in a similar way to tempered tuning that slightly compromises the intervals of just intonation. The ambiguous relation of music, violence and power is not be solved; the ambivalent tension it creates performatively demonstrates the manipulative power of language.

Abstract [de]

Dieser Artikel nähert sich der Frage, welche Gewalt der Musik in Kleists „Die Heilige Cäcilie oder Die Gewalt der Musik“ eingeräumt wird aus intermedialer Perspektive. Wie werden die intermedialen Bezüge zur Musik sprachlich hergestellt und welche Eigenschaften der Musik werden durch die Verknüpfung mit Gewalt hervorgehoben? Die Tatsache, dass Musik in der Erzählung weniger als klangliches, sondern als körperliches Erlebnis erscheint, stellt im Text eine Verbindung zur Erfahrung direkter Gewalt her. Diese Ambiguität von Musik- und Gewalterfahrung untergräbt noch weitere dichotomische Strukturen im Text, wie Körper und Geist, Ordnung und Gewalt, Genuss und Schmerz, männlich und weiblich, die zu oszillieren beginnen. Die hieraus entstehenden Dissonanzen überspielt der Erzähler durch gezielte Unstimmigkeiten, seine Rolle ähnelt hierin der temperierten Stimmung in der Musik. Die ambivalente Darstellung von Gewalt und Musik in der Erzählung lässt sich folglich nicht lösen. Sie wird performativ im Text genutzt, um Macht und manipulative Gewalt der Sprache zu demonstrieren.

Keywords
Heinrich von Kleist, music, violence, ambivalence, narrator, comparative literature, intermediality, word and music, Heinrich von Kleist, Musik, Gewalt, Ambivalenz, Erzähler, vergleichende Literaturwissenschaft, Intermedialität
National Category
General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature; Humanities, German literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-85374 (URN)10.1111/glal.12232 (DOI)000471699300003 ()
Available from: 2019-06-14 Created: 2019-06-14 Last updated: 2019-08-05Bibliographically approved
Schirrmacher, B. (2018). Ambivalenz verspüren: Musik, Gewalt und der Körper in Elfriede Jelinek’s Die Klavierspielerin und Anthony Burgess’s A Clockwork Orange. In: Dagmar von Hoff, Brigitte Jirku & Lena Wetenkamp (Ed.), Visualisierungen von Gewalt: Beiträge zu Film, Theater und Literatur (pp. 125-143). Berlin: Peter Lang Publishing Group
Open this publication in new window or tab >>Ambivalenz verspüren: Musik, Gewalt und der Körper in Elfriede Jelinek’s Die Klavierspielerin und Anthony Burgess’s A Clockwork Orange
2018 (German)In: Visualisierungen von Gewalt: Beiträge zu Film, Theater und Literatur / [ed] Dagmar von Hoff, Brigitte Jirku & Lena Wetenkamp, Berlin: Peter Lang Publishing Group, 2018, p. 125-143Chapter in book (Refereed)
Abstract [en]

The article explores the relation of music and violence in Elfriede Jelinek's The Piano Teacher and Anthony Burgess's A Clockwork Orange. In highlighting the bodily, affective impact of music, music and assault, violence and discipline, become undecidable, ambivalent. This ambivalence performatively foregrounds affective impact in literature and langauge as well.

Place, publisher, year, edition, pages
Berlin: Peter Lang Publishing Group, 2018
Series
Signaturen der Gewalt, ISSN 2566-946X ; 4
Keywords
Elfriede Jelinek, The Piano Teacher, Anthony Burgess, A Clockwork Orange, Violence, Music, Intermediality, Ambivalence, Performativity, Elfriede Jelinek, Die Klavierspielerin, Anthony Burgess, A Clockwork Orange, Gewalt, Musik, Ambivalenz, Intermedialitäte, Performativität
National Category
General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-80865 (URN)9783631717639 (ISBN)
Available from: 2019-02-27 Created: 2019-02-27 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Rossholm, A. S. & Schirrmacher, B. (2018). Witnessing AIDS in the Archive. In: Elisabeth Björklund, Mariah Larsson (Ed.), A Visual History of HIV/AIDS: Exploring the Face of AIDS Film Archive (pp. 28-43). Abingdon & New York, NY: Routledge
Open this publication in new window or tab >>Witnessing AIDS in the Archive
2018 (English)In: A Visual History of HIV/AIDS: Exploring the Face of AIDS Film Archive / [ed] Elisabeth Björklund, Mariah Larsson, Abingdon & New York, NY: Routledge, 2018, p. 28-43Chapter in book (Refereed)
Abstract [en]

This article examines the Face of AIDS Film Archive from the perspective of witnessing, asking how different narratives both testify and bear witness to different experiences and changing perspectives. This approach has the potential to convey new insights into HIV and AIDS that go beyond the established facts and mainstream narratives.

The article uses the case study of the 1988 interview with Lyle Taylor, a dying AIDS patient in Sydney, and its remediation within the archive. This was the filmmaker Staffan Hildebrand’s first interview with a person dying from AIDS.

The analysis focuses on how witnessing relates the spoken word to its context. In exploring the remediation of this interview via edited material, the analysis shows how the same verbal testimony is changed by its context. In exploring the raw footage of the interview, different narratives that express and defend subjectivity bear witness to the experience of HIV and AIDS.

Place, publisher, year, edition, pages
Abingdon & New York, NY: Routledge, 2018
Series
Routledge Advances in the Medical Humanities
Keywords
Face of AIDS archive, Witnessing, Intermediality
National Category
Studies on Film
Research subject
Humanities, Film Studies
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-80864 (URN)9781138503243 (ISBN)9781315145310 (ISBN)
Available from: 2019-02-27 Created: 2019-02-27 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Schirrmacher, B. (2017). Disturbing the Metaphor: Performance and Medial Presence in the Fiction of Elfriede Jelinek and Günter Grass. Akademisk Kvarter, 16, 36-50
Open this publication in new window or tab >>Disturbing the Metaphor: Performance and Medial Presence in the Fiction of Elfriede Jelinek and Günter Grass
2017 (English)In: Akademisk Kvarter, ISSN 1904-0008, E-ISSN 1904-0008, Vol. 16, p. 36-50Article in journal (Refereed) Published
Abstract [en]

In this article, I want to discuss the way metaphors take form as diegetic actions in Elfriede Jelinek’s The Piano Teacher (1983) and Günter Grass’s Too Far Afield (1995). In these texts, the reader must literally picture what metaphorical language usually only conceptu-ally refers to. Both authors confront their readers with disturbing actions that are felt to be significant in some way; they resist straight-forward interpretation and rather provoke affective reactions. This deliberate disturbance of metaphorical language can be understood as medial presence effects. They foreground the mediality and mate-riality of language and literature. The way literature performs and functions as a medium is made visible and perceptible.

Place, publisher, year, edition, pages
Aalborg: Aalborg Universitet, 2017
Keywords
Intermediality, performativity, metaphor, presence effects, Elfriede Jelinek, Günter Grass
National Category
Specific Languages General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature; Humanities, German literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-70521 (URN)
Available from: 2018-02-05 Created: 2018-02-05 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Schirrmacher, B. (2016). Musical Performane and Textual Performativity in Elfriede Jelinek's The Piano Teacher. Paper presented at “Emerging Paradigms: New Methodologies in Word and Music Studies.” November 13–15, 2014 at Aarhus University, Denmark. Danish Musicology Online, Word and Music Studies, 85-99
Open this publication in new window or tab >>Musical Performane and Textual Performativity in Elfriede Jelinek's The Piano Teacher
2016 (English)In: Danish Musicology Online, ISSN 1904-237X, Vol. Word and Music Studies, p. 85-99Article in journal (Refereed) Published
Abstract [en]

This article deals with the question of how literary narration may be enriched or challenged by referring to musical performance in the plot. It will be argued that narrated performance is a means to highlight aspects of language that are dependent on bodily presence. Referring to the performer in the narrative draws attention to how the narrating text itself performs, stages, and presents.

These questions are highly relevant when discussing Elfriede Jelinek’s The Piano Teacher (Die Klavierspielerin, 1983). The article explores the way how intermedial references to musical performance in the diegesis interact with the self-referential performativity of Jelinek’s prose. The novel’s protagonist, Erika Kohut, is a pianist and piano teacher and many intermedial references to music highlight the bodily strain to produce music by means of violent metaphors. These metaphors relate performance of music to the protagonist’s deviant sexual behavior.

Erika Kohut’s disturbed sexuality thus reveals something more than a perverted individual. In the text, her actions in the diegesis reveal a performative connection to what is discussed in literary discourse. Thus, the novel not only points out its criticism on how music has been instrumentalized, but the narrative plot also gains the performative ability to actually do what usually is said about music. Intermedial reference to musical performance connected with violence thus appears as a means to increase the performative impact of the literary text.

Keywords
Intermediality, Performativity, Performance, Elfriede Jelinek, The Piano Teacher, Word and Music Studies, Music, Musik, Die Klavierspielerin, Performativität, Performanz, Intermedialität
National Category
General Literature Studies Specific Languages
Research subject
Humanities, Comparative literature; Humanities, German literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-60259 (URN)
Conference
“Emerging Paradigms: New Methodologies in Word and Music Studies.” November 13–15, 2014 at Aarhus University, Denmark
Projects
The Common Ground of Music and Violence in Literature
Available from: 2017-02-01 Created: 2017-01-26 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Schirrmacher, B. (2016). Mute Performances: Ekphrasis of Music and Performative Aesthetics in Eyvind Johnson’s Romantisk berättelse. In: Werner Wolf, Walter Bernhart (Ed.), Silence and Absence in Literature and Music: (pp. 102-116). Leiden, Bosten: Rodopi Brill
Open this publication in new window or tab >>Mute Performances: Ekphrasis of Music and Performative Aesthetics in Eyvind Johnson’s Romantisk berättelse
2016 (English)In: Silence and Absence in Literature and Music / [ed] Werner Wolf, Walter Bernhart, Leiden, Bosten: Rodopi Brill , 2016, p. 102-116Chapter in book (Other academic)
Abstract [en]

This article discusses a peculiar kind of ‘mute’ musical performance that features in Romantisk berättelse (1953, ‘Romantic Tale’) of the Swedish Nobel Prize Laureate Eyvind Johnson (1900–1976). Here, Beethoven’s Piano Sonata No. 57, the Appassionata, appears not as an experience of sound but mainly as a visual experience of the pianist’s moving limbs, as they are perceived by a young working-class writer, Olle. Olle sees himself excluded from a musical community; this feeling of alienation results in deliberately non-acoustic descriptions of musical performance, where it is not primarily the sound, but the performer’s bodily presence that is stressed. Yet such absence of sound should not only be understood as some kind of deficit. By writing a performative ‘mute’ ekphrasis, Johnson deliberately questions the ideas of the transcendence of instrumental music as well as its alleged status as an universal language.

Place, publisher, year, edition, pages
Leiden, Bosten: Rodopi Brill, 2016
Series
Word and Music Studies, ISSN 1566-0958 ; 15
Keywords
Music, Literature, Intermediality, Performance, Beethoven, Swedish Literature, word and music studies, Eyvind Johnson, Intermedialitet, litteratur, musik, Beethoven
National Category
General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-60422 (URN)10.1163/9789004314863_007 (DOI)978-90-04-31485-6 (ISBN)9789004314863 (ISBN)
Available from: 2017-02-01 Created: 2017-02-01 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Schirrmacher, B. (2015). Günter Grass intermedial: Text zwischen Bild und Klang. In: Stolz, Dieter (Ed.), Freipass: Schriften der Günter und Ute Grass Stiftung. Band 1 (pp. 221-233). Berlin: Christoph Links Verlag
Open this publication in new window or tab >>Günter Grass intermedial: Text zwischen Bild und Klang
2015 (German)In: Freipass: Schriften der Günter und Ute Grass Stiftung. Band 1 / [ed] Stolz, Dieter, Berlin: Christoph Links Verlag, 2015, p. 221-233Chapter in book (Other academic)
Abstract [de]

Günter Grass ist ein Künstler, dessen Gesamtwerk als grundlegend intermedial zu verstehen ist. Dies ist zwar vom Autor immer wieder betont, in der Forschung jedoch lange nicht hinreichend berücksichtigt worden. Erst mit Hilfe der Intermedialitätsforschung wird es möglich, auf diese für Grass selbstverständliche Arbeitsweise nicht nur hinzuweisen, sondern sie auch analytisch und interpretativ nachvollziehen. Deutlich wird, wie intermediale Bezüge zu Bild und Musik, Film und elektronischen Medien von Grass bewusst verwendet werden, um die Materialität der Sprache hervorzuheben. Medien werden als Störung eingesetzt, um Sprache und ihren Gebrauch kritisch zu hinterfragen. Besonderheiten der Prosa von Günter Grass erscheinen in einem intermedialen Kontext beschreibbar, verständlich und nachvollziehbar.  Der Artikel diskutiert anhand von Beispielen aus  Ein weites Feld (1995) die Bedeutung intermedialer Referenzen zur Musik und zum Bild. Zahlreiche Referenzen im Text zu Vielstimmigkeit, Chorgesang und Kontrapunkt neue Interpretationsmöglichkeiten des anfangs stark kritisierten Romans. Weiterhin wird gefragt, welche Konsequenzen Grass häufig zitierte Erklärung "eine Metapher zeichnerisch zu überprüfen" für den Text hat, indem der Romantext zusammen mit in seinem Kontext entstandenen Bildern und Zeichnungen gelesen wird. Die konkrete Bildlichkeit der Texte Grass, dient nicht nur dazu das Erzählte zu veranschaulichen sondern die Bildlichkeit der Sprache selbst zu hinterfragen. 

Place, publisher, year, edition, pages
Berlin: Christoph Links Verlag, 2015
Series
Schriften der Günter und Ute Grass Stiftung ; 1
Keywords
Intermediality, Günter Grass, Too Far Afield, Image, Text, Music, Intermedialität, Günter Grass, Ein weites Feld, Bild, Text, Musik
National Category
Humanities General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature; Humanities, German
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-43702 (URN)978-3-86153-827-1 (ISBN)
Available from: 2015-06-05 Created: 2015-06-05 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Schirrmacher, B. (2015). Interdisziplinärer Workshop für NachwuchswissenschaftlerInnen Elfriede Jelinek - "Es ist Sprechen und aus": Die Arbeitsgruppe 4 - Intermediale Fragestellungen. In: Jelinek(Jahr)Buch 2014-2015: . Paper presented at Elfriede Jelinek "Es ist Sprechen und aus". Interdisziplinärer Nachwuchsworkshop (pp. 279-287). Paper presented at Elfriede Jelinek "Es ist Sprechen und aus". Interdisziplinärer Nachwuchsworkshop. Wien: Praesens Verlag
Open this publication in new window or tab >>Interdisziplinärer Workshop für NachwuchswissenschaftlerInnen Elfriede Jelinek - "Es ist Sprechen und aus": Die Arbeitsgruppe 4 - Intermediale Fragestellungen
2015 (German)In: Jelinek(Jahr)Buch 2014-2015, Wien: Praesens Verlag, 2015, , p. 8p. 279-287Chapter in book (Other academic)
Place, publisher, year, edition, pages
Wien: Praesens Verlag, 2015. p. 8
Series
Jelinek(Jahr)Buch, ISSN 2078-5917
Keywords
intermediality, Elfriede Jelinek, The Piano Teacher, music, film, radio play, Elfriede Jelinek, Intermedialität, Musik, Film, Hörspiel, Rechnitz (Der Würgeengel), Die Klavierspielerin
National Category
General Literature Studies
Research subject
Humanities, German literature; Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-50022 (URN)978-3-7069-0853-5 (ISBN)
Conference
Elfriede Jelinek "Es ist Sprechen und aus". Interdisziplinärer Nachwuchsworkshop
Available from: 2016-03-01 Created: 2016-03-01 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Schirrmacher, B. (2015). Några tonsteg mot tystnaden: Musik i Eyvind Johnsons Romantisk berättelse. In: Johansson, Christer; Lindström, Anders (Ed.), Omvägar till sanningen : Nya Perspektiv på Eyvind Johnsons författarskap (pp. 67-85). Höör: Symposion Brutus Östlings bokförlag
Open this publication in new window or tab >>Några tonsteg mot tystnaden: Musik i Eyvind Johnsons Romantisk berättelse
2015 (Swedish)In: Omvägar till sanningen : Nya Perspektiv på Eyvind Johnsons författarskap / [ed] Johansson, Christer; Lindström, Anders, Höör: Symposion Brutus Östlings bokförlag, 2015, p. 67-85Chapter in book (Other academic)
Place, publisher, year, edition, pages
Höör: Symposion Brutus Östlings bokförlag, 2015
Keywords
Intermediality, Music, autodidact writer, Intermedialitet, Eyvind Johnson, Musik, Romantisk berättelse, Marcel Proust, Selma Lagerlöf, arbetarförfattare
National Category
Humanities General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-43704 (URN)978-91-87483-14-1 (ISBN)
Available from: 2015-06-05 Created: 2015-06-05 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Schirrmacher, B. (2015). Störfaktor Medium: Fernsehen, Video und Internet bei Günter Grass. In: Charlotta Seiler Brylla, Elisabeth Wåghäll Nivre (Ed.), Sendbote zwischen den Kulturen: Gustav Korlén und die germanistische Tradition an der Universität Stockholm (pp. 275-288). Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis
Open this publication in new window or tab >>Störfaktor Medium: Fernsehen, Video und Internet bei Günter Grass
2015 (German)In: Sendbote zwischen den Kulturen: Gustav Korlén und die germanistische Tradition an der Universität Stockholm / [ed] Charlotta Seiler Brylla, Elisabeth Wåghäll Nivre, Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, 2015, p. 275-288Chapter in book (Other academic)
Abstract [de]

Günter Grass weist immer wieder auf eine manipulierte mediale Wiedergabe der gesellschaftlichen Verhältnisse hin. Wie erklärt es sich aber, dass in vielen seiner Romane inhaltlich kritisierte Medien eine entscheidende strukturelle Rolle spielen? Ob der Fernsehbildschirm in örtlich betäubt (1969), Videos in der Rättin (1986) oderdas Internet in Im Krebsgang (2002) –Grass bezieht häufig die Technik des im Aufsteigen begriffenen gesellschaftlichen Leitme-diums in die Struktur seiner Romane mit ein. Aber gerade durch Hervorhe-bung der technischen Vermittlung erscheinen Medien nicht als durchlässige Vermittler der Wirklichkeit. Der Leser wird stattdessen auf die Beeinflussung durch mediale Vermittlung aufmerksam gemacht.

Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, 2015
Series
Stockholmer Germanistische Forschungen, ISSN 0491-0893 ; 80
Keywords
Intermediality, Paspresenture, Television, video, internet, The Rat, Local Anaesthetic, Crabwalk, Intermedialität, Günter Grass, Vergegenkunft, Gegenständlichkeit Fernsehen, Video, Internet, örtlich betäubt, Die Rättin, Im Krebsgang
National Category
General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature; Humanities, German literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-50020 (URN)978-91-981947-9-1 (ISBN)978-91-981947-8-4 (ISBN)
Available from: 2016-03-01 Created: 2016-03-01 Last updated: 2019-07-30Bibliographically approved
Organisations
Identifiers
ORCID iD: ORCID iD iconorcid.org/0000-0003-2795-7120

Search in DiVA

Show all publications