lnu.sePublications
Change search
Link to record
Permanent link

Direct link
Regnell, Astrid
Publications (10 of 17) Show all publications
Regnell, A. (2022). Arbetets betydelse i Norlins Jag ser allt du gör. In: Jørgen Bruhn, Åsa Nilsson Skåve, Piia K Posti, Anna Salomonsson (Ed.), Litteraturen i arbete: vänskrift till Peter Forsgren. Trolltrumma AB
Open this publication in new window or tab >>Arbetets betydelse i Norlins Jag ser allt du gör
2022 (Swedish)In: Litteraturen i arbete: vänskrift till Peter Forsgren / [ed] Jørgen Bruhn, Åsa Nilsson Skåve, Piia K Posti, Anna Salomonsson, Trolltrumma AB , 2022Chapter in book (Other academic)
Place, publisher, year, edition, pages
Trolltrumma AB, 2022
Keywords
Annika Norlin, Jag ser allt du gör
National Category
General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-124899 (URN)9789198632613 (ISBN)
Available from: 2023-09-26 Created: 2023-09-26 Last updated: 2023-10-17Bibliographically approved
Regnell, A. (2020). En författares trovärdighet: Exemplet Zola i August Strindbergs En blå bok. In: Jan Balbierz (Ed.), Strindberg and Western Canon: (pp. 189-201). Krakow: Jagiellonian University Press
Open this publication in new window or tab >>En författares trovärdighet: Exemplet Zola i August Strindbergs En blå bok
2020 (Swedish)In: Strindberg and Western Canon / [ed] Jan Balbierz, Krakow: Jagiellonian University Press, 2020, p. 189-201Chapter in book (Other academic)
Abstract [sv]

The article is about Strindberg's valutation of predecessors and contemporary authors and deals with how he values them – that is authors that might classify as Strindberg's "western canon". Strindberg´s esoteric worldview contained the belief that devine powers were reflected in art – as well as in nature and in life. But true art has, in Strindberg's view, not only a coneection with the devine but with eartly things as well. My question to Strindberg's opinions about fellow writer's art, is if he means that their writing can be judged by whether they produce continuity or discontinuity in the connections to the earthly world as well as to the devine.The aim is to look at what Strindberg sees as productive in the process of creating – what in his opinion is – true art. It's also about Strindberg's valutation of imagination – that in the esoteric tradition is seen to have a mediating function between art and reality. Do the writers Strindberg comments on have connections with the real world and/or the divine in their writing, or is the connection somehow broken? And what have these connections or broken connections to do with whether they (in Strindberg's opinion) succed or do not succed in their writing? Can connections or broken connections reflect how truthful they communicate?

Place, publisher, year, edition, pages
Krakow: Jagiellonian University Press, 2020
National Category
Specific Literatures
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-101744 (URN)978-83-233-4779-8 (ISBN)9788323370680 (ISBN)
Available from: 2021-03-26 Created: 2021-03-26 Last updated: 2021-09-01Bibliographically approved
Regnell, A. (2020). Rom som heligt rum: Uppbrott från fäder och förfäder i August Strindbergs författarskap. In: Roland Lysell, Mattias Pirholt, Anna Smedberg Bondesson (Ed.), Luften så klar: Nordeuropeiska konstnärer och författare i Rom 1780–1950 (pp. 184-195). Göteborg Stockholm: Makadam Förlag
Open this publication in new window or tab >>Rom som heligt rum: Uppbrott från fäder och förfäder i August Strindbergs författarskap
2020 (Swedish)In: Luften så klar: Nordeuropeiska konstnärer och författare i Rom 1780–1950 / [ed] Roland Lysell, Mattias Pirholt, Anna Smedberg Bondesson, Göteborg Stockholm: Makadam Förlag, 2020, p. 184-195Chapter in book (Other academic)
Abstract [sv]

Fadersuppror och konstnärsdrömmar – Strindbergsprotagonister skärskådar ljuset från Rom 

Jag kommer ta upp berättelser om Strindbergskaraktärer som strävar mot konstnärliga eller religiösa mål i staden Rom. En av dessa berättelser är från Strindbergs samtid och har väl närmast honom själv som protagonist och är sannolikt en parodisk version av hans egna upplevelser i Rom under det enda besök han gjorde där. De andra historierna försiggår i olika historiska epoker med historiska personer som protagonister. Ett genomgående tema i samtliga är att huvudpersonerna gör en sorts skärskådning av tanken på staden Rom som platsen för en högtstående civilisation. Det är för att åtnjuta denna civilisation eller ifrågasätta en överdriven beundran av den de befinner sig i Rom. Det skildras såväl en hänförelse för ”ljuset från Rom” som tydliga uppror mot en romantiserande uppfattning i enlighet med förfädernas, dvs. romantikernas, ideal. Det beskrivs också ett än mer konkret fadersuppror – huvudpersonernas försök att finna en egen väg och bryta sig fria från fädernas och föräldramaktens kontroll. Jag kommer granska protagonisternas inställning till det antika, och sedermera det kristna, Roms kultur- och konstskatter – kyrkor, basilikor, statyer, stanzer och berömda takmålningar etc. och deras inställning till tanken på Rom som en helig stad och/eller ett heligt rum för konsten. Frågan som ställs är i vilka avseenden denna i deras tycke sakrala, alternativt avsakraliserade, mark kan sägas fungera stimulerande för deras fantasi och konstnärliga eller religiösa strävanden. Hur påverkas de av ”ljuset från Rom”?

Place, publisher, year, edition, pages
Göteborg Stockholm: Makadam Förlag, 2020
Keywords
Strindberg, konstnärer, Rom, fadersuppror
National Category
Specific Literatures
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-101762 (URN)9789170613234 (ISBN)
Available from: 2021-03-26 Created: 2021-03-26 Last updated: 2023-11-08Bibliographically approved
Regnell, A. (2020). Upplysningen en upplösning: Natursjäl blir bondförstånd. In: Karin Hoff, David Gedin (Ed.), August Strindberg und die Aufklärung / och upplysningen / and the Enlightenment: (pp. 289-298). Wurzburg: Verlag Königshausen & Neumann
Open this publication in new window or tab >>Upplysningen en upplösning: Natursjäl blir bondförstånd
2020 (Swedish)In: August Strindberg und die Aufklärung / och upplysningen / and the Enlightenment / [ed] Karin Hoff, David Gedin, Wurzburg: Verlag Königshausen & Neumann, 2020, p. 289-298Chapter in book (Other academic)
Abstract [sv]

I novellen ”Samvetskval” (Utopier i verkligheten SV19) förklaras den plötsliga förbättringen i Herr von Bleichrodens sinnesstämning – när han får se sin dotter – av att hans samhällssjäl övergår i en natursjäl:

Vid åsynen av sin dotter tycktes något nytt stiga upp i, vad herr von Bleichroden kallade sin natursjäl, till skillnad från samhällssjälen, som produceras av uppfostran (s. 172).

De båda företeelserna samhällssjäl/natursjäl återkommer på flera ställen i Strindbergs åttiotalsproduktion. De speglar också det vankelmod den unge Johan i Tjänstekvinnans son känner inför tanken att gå ut i samhället och tjäna sitt levebröd. Han tvekar inför ”hela det konstiga kulturlivet” och det framgår hur hans natur, hans upprorsanda, hans ”Vårflod”, så lätt grumlas, och i solidaritet med den unge protagonistens upproriska känslor frågas om inte ”den unge såg rätt innan samhället stack ut ögonen på honom” (SV21, s. 212). Upplysningens upprorsanda försvaras alltså med hjälp av polariseringen samhälle/natur. I och med omorienteringen i författarskapet under nittiotalet mot en mer religiöst präglad livssyn fungerar emellertid inte längre natursjälen som rättesnöre, utan människosjälen måste nu underordnas det gudomliga.

I skrifter såväl före som efter den religiösa omorienteringen ger Strindberg uttryck för tanken att upplysningsprojektet mer än en upplysning inneburit en upplösning. Tron på människosjälens gudomliga natur tappades bort men inget nytt kom i dess ställe, ansåg han. Att dessa tankar funnits genom hela författarskapet gör att övergången i författarskapet från upprorisk samhällssjäl till konservativ andlighet kanske inte kom helt oförmodat. Utifrån de olika själsbegreppen undersöks hur säker den unge samhällsomstörtaren, såväl som den religiöse fundamentalisten, var på sin sak, och huruvida den strängt religiösa ståndpunkten i det senare författarskapet varit ett sätt att överbrygga den upplösning (av människosjälen) upplysningen sägs ha inneburit.

Place, publisher, year, edition, pages
Wurzburg: Verlag Königshausen & Neumann, 2020
National Category
Specific Literatures
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-101759 (URN)978-3-8260-6907-9 (ISBN)
Available from: 2021-03-26 Created: 2021-03-26 Last updated: 2021-05-07Bibliographically approved
Regnell, A. (2017). August Strindberg. In: Katarina Bernhardsson, Göran Bexell, Daniel Möller, Johan Stenström (Ed.), En lundensisk litteraturhistoria: Lunds universitet som litterärt kraftfält (pp. 118-123). Göteborg & Stockholm: Makadam Förlag
Open this publication in new window or tab >>August Strindberg
2017 (Swedish)In: En lundensisk litteraturhistoria: Lunds universitet som litterärt kraftfält / [ed] Katarina Bernhardsson, Göran Bexell, Daniel Möller, Johan Stenström, Göteborg & Stockholm: Makadam Förlag, 2017, p. 118-123Chapter in book (Refereed)
Abstract [sv]

Texten är ett bidrag till antologin En lundensisk litteraturhsitoria. Den handlar om hur Strindberg påverkade sina vänner i Lund och om vilken inverkan de hade på honom. Den utgår från ett fragment i Gröna Säcken, ett utkast till ett aldrig färdigställt drama, som fångar in stämningar och drömskt beskrivna platser från Strindbergs tid i Lund.

Place, publisher, year, edition, pages
Göteborg & Stockholm: Makadam Förlag, 2017
Series
Årsbok för Lunds universitetshistoriska sällskap, ISSN 1401-1301 ; 2018
Keywords
Strindberg, Lund, Inferno, Den sofvande staden
National Category
Specific Literatures
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-71132 (URN)978-91-7061-250-3 (ISBN)
Available from: 2018-02-28 Created: 2018-02-28 Last updated: 2018-05-07Bibliographically approved
Regnell, A. (2016). Konstens verklighet i En blå bok: [ The Reality of Art in Zones of the Spirit ]. In: Massimo Ciaravolo (Ed.), Massimo Ciaravolo (Ed.), Strindberg across Borders: . Paper presented at 19th International Strindberg Conference, Strindberg across Borders Rome 5-7 June 2014 (pp. 179-187). Paper presented at 19th International Strindberg Conference, Strindberg across Borders Rome 5-7 June 2014. Rome: Istituto Italiano di Studi Germanici
Open this publication in new window or tab >>Konstens verklighet i En blå bok: [ The Reality of Art in Zones of the Spirit ]
2016 (Swedish)In: Strindberg across Borders / [ed] Massimo Ciaravolo, Rome: Istituto Italiano di Studi Germanici, 2016, p. 179-187Chapter in book (Other academic)
Abstract [en]

What is the relation between reality and imagination in the artist's production of images? I've been looking at Strindberg's thoughts about this in his late work Zones of the Spirit, using texts about artists making pictures – and those texts seem often to deal with portraying women. In the esoteric worldview Strindberg is expressing in Zones of the Spirit, imagination is a medium balancing on a transitional stage between reality and unreality, a stage which must be well balanced for the peace of art, or for the image, to work out well. The image seems to need some likeness to the regular reality to start with, but for the image to become well organized, the artist must reduce some of this similarity. The well brought about image needs also to have a resemblance with the artist's inner picture of the object, which is being produced. According to Strindberg's esoteric worldview this inner picture is far more real than the actual figure the artist is portraying. And it seems that when there is a fault in the image, it may be due to both the artist's disability to grasp actual reality and the real object's (the woman’s) disability to become alike the artist's inner picture.

What is at stake is a struggle between art, seen as the inner picture of the artist, and the portrayed object. When portraying a beloved woman, who in real life doesn’t behave according to the wishes of the artist, the outcome of the picture is due to the artist’s capability to keep the real woman, not the picture, away from her other admirers. In this respect real objects and art, that is the artist’s inner picture of that object, are interdependent – and it seems that real life defeats art. In another example, portraying a woman aiming to analyse her spiritual disability, there is a complicated discussion of how that woman sleepwalker (in some essays associated with the artist) is incapable of grasping both ordinary reality and the higher reality, which is the artist’s medium, and therefore she can’t make up the picture she would need to see her own disabilities. Even here one can see that the process leading to a full transformation, necessary to produce a well-balanced picture, is hindered.

To some up the thoughts on art and reality expressed in Zones of the Spirit – one would wish that art had a better and stronger influence on reality and that reality would adjust in a more proper way to the inner pictures of the artist – but alas – this is often not the case.

Abstract [sv]

Jag ska undersöka texter i En blå bok där Strindberg beskriver det konstnärliga arbetet. Det handlar inte enbart om författarens arbete utan även om bildkonstnärens och ibland kanske om en blandning av dessa. Tankar som återkommer i uppsatserna är frågan om konstens verklighet.

Strindberg binder ihop tanken på konstens verklighet med den religiösa identitetsprocessen när han liknar konstnären vid en sömngångare – en bild som kan knytas till den bibliska föreställningen att människan måste väckas i sin slummer och vakna upp till ett verkligt liv. Sömngångaren i Blå boken balanserar emellertid på en ömtålig gräns mellan sömn och vakenhet – översättbar till gränsen mellan overklighet och verklighet – och det verkar vara i det tillståndet denne kan hålla sina bilder vid liv.

I Blå bokens esoteriska världsbild är fantasin ett övergångsfenomen, en sorts materia på gränsen mellan verklighet och overklighet, och det är ett tillstånd som måste upprätthållas för att dikten ska fungera. Hur detta gränsfenomen och övergångstillstånd skildras i texterna kommer utredas genom anknytningen till den ockultistiska världsbild där förbindelse mellan kropp och själ beskrivs på ett materiellt sätt.

Genom att undersöka hur verklighet och overklighet präglar det konstnärliga mediet vill jag utreda synen på hur och när den konstnärliga processen fungerar i En blå bok.

Place, publisher, year, edition, pages
Rome: Istituto Italiano di Studi Germanici, 2016
Keywords
Strindberg, Zones of the Spirit, reality, imagination, Strindberg, En blå bok, fantasi och verklighet
National Category
General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature; Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-60990 (URN)978-88-95868-20-2 (ISBN)
Conference
19th International Strindberg Conference, Strindberg across Borders Rome 5-7 June 2014
Available from: 2017-02-27 Created: 2017-02-27 Last updated: 2017-04-27Bibliographically approved
Bergman, K., Helgason, J., Lundin, I., Regnell, A. & Steiner, A. (Eds.). (2013). "Det universella och det individuella": Festskrift till Eva Haettner Aurelius. Göteborg, Stockholm: Makadam Förlag
Open this publication in new window or tab >>"Det universella och det individuella": Festskrift till Eva Haettner Aurelius
Show others...
2013 (Swedish)Collection (editor) (Refereed)
Place, publisher, year, edition, pages
Göteborg, Stockholm: Makadam Förlag, 2013. p. 299
National Category
Languages and Literature
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-52846 (URN)978-91-7061-131-5 (ISBN)
Available from: 2016-05-31 Created: 2016-05-31 Last updated: 2018-05-15Bibliographically approved
Regnell, A. (2012). En världsbild som bekräftar tron: Förvandling och försoning i August Strindbergs En blå bok (1ed.). In: Martin Hellström (Ed.), Tron är mitt lokalbatteri: Religion och religiositet i August Strindbergs liv och verk (pp. 93-108). Skellefteå: Artos & Norma bokförlag
Open this publication in new window or tab >>En världsbild som bekräftar tron: Förvandling och försoning i August Strindbergs En blå bok
2012 (Swedish)In: Tron är mitt lokalbatteri: Religion och religiositet i August Strindbergs liv och verk / [ed] Martin Hellström, Skellefteå: Artos & Norma bokförlag, 2012, 1, p. 93-108Chapter in book (Other academic)
Place, publisher, year, edition, pages
Skellefteå: Artos & Norma bokförlag, 2012 Edition: 1
Series
Studies in language and culture, ISSN 1403-2570 ; 20
Keywords
Strindberg, religion
National Category
Languages and Literature
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-52748 (URN)978-91-7580-629-7 (ISBN)
Available from: 2016-05-30 Created: 2016-05-30 Last updated: 2017-01-18Bibliographically approved
Regnell, A. (2012). The Caterpillar Transforming into a Butterfly: The Images of Women in Strindberg's Zones of the Spirit. Forum for World Literature Studies, 4(2), 227-234
Open this publication in new window or tab >>The Caterpillar Transforming into a Butterfly: The Images of Women in Strindberg's Zones of the Spirit
2012 (English)In: Forum for World Literature Studies, ISSN 1949-8519, E-ISSN 2154-6711, ISSN 2154-6711, Vol. 4, no 2, p. 227-234Article in journal (Refereed) Published
Abstract [en]

I'm investigating Strindberg's images of women in his work Zones of the Spirit ("En blå bok"). I have found that Strindberg's judgement of women's character to be associated with a concept of transformation. Strindberg's thoughts about the transformation process are connected to transmutation in alchemy, i. e. how matter is transmutated through different stages of purification into perfect gold. It is also connected to Christian notions of conversion, made manifest in the description of the stages of the meditation process, i. e. when the alchemist's material is in lack of form, light and purity. The woman is compared to formless matter, which needs to be transformed by the potent power of the male to achieve meaningful life. The elements of water and earth are said to be her medium and when Strindberg is contemplating whether she will ever turn into a an immortal soul he relates to the process of the caterpillar evolving into the beautiful butterfly. To Strindberg, the most comforting of the answers to his questions about female character is that she is a medium of man's reconciliation with God.

Place, publisher, year, edition, pages
Shanghai: , 2012
Keywords
Zones of the Spirit, Strindberg, images of women, transformation, alchemy
National Category
Languages and Literature
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-52843 (URN)
Available from: 2016-05-31 Created: 2016-05-31 Last updated: 2017-11-30Bibliographically approved
Regnell, A. (2011). [ Review of ] Anna Westerståhl Stenport, Locating Strindberg's Prose : Modernism, Translationism and Setting [Review]. Tidskrift för litteraturvetenskap (3-4), 147-149
Open this publication in new window or tab >>[ Review of ] Anna Westerståhl Stenport, Locating Strindberg's Prose : Modernism, Translationism and Setting
2011 (Swedish)In: Tidskrift för litteraturvetenskap, ISSN 1104-0556, E-ISSN 2001-094X, no 3-4, p. 147-149Article, book review (Other academic) Published
Place, publisher, year, edition, pages
Lund: Lund University, 2011
National Category
Languages and Literature
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
urn:nbn:se:lnu:diva-52848 (URN)
Available from: 2016-05-31 Created: 2016-05-31 Last updated: 2022-12-07Bibliographically approved
Organisations

Search in DiVA

Show all publications