lnu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Parfymen: Gestaltning av doft i Patrick Süskinds roman och Tom Tykwers filmadaption
Linnaeus University, Faculty of Arts and Humanities, Department of Film and Literature.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
The Perfume : A study of scent in Patrick Süskind's novel and Tom Tykwer's film adaptation (English)
Abstract [sv]

Studien undersöker hur dofter gestaltas i Patrick Süskinds roman Parfymen och i filmadaptionen av Tom Tykwer. Fokuseringen på dofter är relevant då det är berättelsens centrala tema. Syftet med uppsatsen är att analysera hur de två olika medierna bok och film gör för att skildra dofter. Undersökningen visar vad medierna har för möjligheter och begränsningar, samt vilka likheter och olikheter som går att finna i deras framställningar.Adaptionsteori utgör grunden för analysen. Framförallt ligger fokus på nyare tänkesätt inom teorin. Exempelvis görs inga försök i uppsatsen att hierarkiskt bedöma medierna. Metoden i studien är komparativ och tre olika avsnitt från boken har valts ut och de motsvarande scenerna från filmen. Valet av scener grundas i att de beskriver tre olika sorters lukter. Den ena är en parfym, den andra en kroppslukt och den tredje stanken i en stad.De resultat som framkommer är att i boken beskrivs dofter ofta med metaforer och liknelser. Inte sällan används dofter som redan är bekanta för läsaren i gestaltningen. Protagonisten Grenouilles luktsinne framställs ofta som en vanlig människas synförmåga. I filmen kombineras nästan alltid visuella bilder med audiella effekter för att beskriva en doft. Även olika sätt att arbeta med kameran gör att dofterna beskrivs tydligare. Medierna kan omöjligt gestalta dofter på exakt samma sätt eftersom att de är olika till sin natur.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 20
National Category
General Literature Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-70279OAI: oai:DiVA.org:lnu-70279DiVA, id: diva2:1178794
Subject / course
Litteraturvetenskap
Educational program
Language, Culture and Communication Programme, 180 credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-04-26 Created: 2018-01-30 Last updated: 2018-04-26Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(673 kB)25 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 673 kBChecksum SHA-512
df065963a3885b05c3f61956d5aeaa28fa33a86cfa4466d19c57618f53382cb4bf4e9c4873dbdd0f91a2fa56b59852185a7bfc57d455d5127c74c044285d9408
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Gustafsson, Amanda
By organisation
Department of Film and Literature
General Literature Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 25 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 78 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf