lnu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur ska jag vara?: Förväntningar på en ung, engelsk adelsdam under tidigt 1600-tal
University of Gothenburg.ORCID iD: 0000-0002-7946-155X
2018 (Swedish)In: Allvarligt talat: Berättelser om livet / [ed] Maria Sjöberg, Göteborg: Makadam Förlag, 2018, p. 279-298Chapter in book (Refereed)
Abstract [sv]

Vilka förväntningar hade samtiden på en aristokratisk dam i England under tidigt 1600-tal? Genom att se vad den samtida musik och text som korsade Frances Howards (1590-1632) väg säger om kvinnligt beteende visar denna artikel i detalj vilken omöjlig uppgift en kvinna vid hovet hade. Kvinnor skulle vara båda sexuellt lättillgängliga, trofasta och kyska. Fördomsfull historieskrivning har lagt skulden för ett mord och en betydande hovskandal på en ung kvinnas axlar. Än idag bär hon skulden, genom ett porträtt som fortfarande är ett av de mest populära på National Portrait Gallery i London.

Abstract [en]

What were the expectations of an aristocratic ladies in England’s early seventeenth century? By looking at what the music and lyrics that crossed Frances Howard’s life (1590-1632) from the actual time said about female behaviour, this article shows in detail how impossible these expectations were. The required behaviour was to be sexually available, yet faithful and chaste. Frances Howard’s prejudicious aftermath has put the blame of a murder and a court scandal on her. A blame that she carries still today, through the way she is portrayd in one of the most popular paintings at the National Portrrait Gallery in London.

Place, publisher, year, edition, pages
Göteborg: Makadam Förlag, 2018. p. 279-298
Keywords [sv]
Frances Howard, Thomas Campion, Sir Thomas Overbury, Robert Carr, tidigmodern musik, tidigmodern kriminalitet, genushistoria, jakobinska maskspel
National Category
Musicology
Research subject
Humanities, Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-75112ISBN: 978-91-7061-258-9 (print)OAI: oai:DiVA.org:lnu-75112DiVA, id: diva2:1254620
Projects
Det "essentiellt" feminina - en undersökning genom konstnärlig praktik av det feminina territorium som den tidigmoderna musiken erbjuder
Funder
Swedish Research Council, E0194301Available from: 2018-10-09 Created: 2018-10-09 Last updated: 2019-02-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records BETA

Karlsson, Katarina A.

Search in DiVA

By author/editor
Karlsson, Katarina A.
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

isbn
urn-nbn

Altmetric score

isbn
urn-nbn
Total: 34 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf