"Gudarna skapade världen, och när vi skapar är vi en del av det gudomliga.": En studie om musikens roll i Samfundet Forn Sed Sveriges kollektiva blot.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesisAlternative title
"The gods created the world, and when we create we are part of the divine." : A study on the role of music in the Community of Forn Sed Sweden´s collective gatherings called blot. (English)
Abstract [sv]
Samfundet Forn Sed Sverige (SFSS) är en nyhednisk religiös gruppering. Syftet med studien är att belysa hur de ser på och använder musik i sin religiösa utövning, närmare bestämt de ritualer som kallas blot. Huvudfrågan är hur musik används i kollektiva blot och vilken rituell funktion den fyller. För att få en bredare förståelse så ställs även frågor om deras syn på blot, musikskapande och repertoar. Insamling av det empiriska material har gjorts genom deltagande observation i två kollektiva blot, intervjuer med de ansvariga för bloten samt via olika publika kanaler där SFSS förekommer.
I analysen har musiken kategoriserats utifrån olika funktioner som den kan ha i religiösa sammanhang. Dessa kategorier har hämtats från den amerikanske musikvetaren och religionshistorikern Guy L. Becks, som menar att religiösa ritualer och musikaliska aktiviteter är nära sammankopplade och ofta fyller parallella funktioner. Musiken har kategoriserats utifrån textens innehåll, den klingande musiken samt ritualens funktion och/eller en blandning av dessa. Musiken verkar i många fall fylla flera funktioner samtidigt och kan tolkas på olika nivåer.
SFSS:s religiösa utövning, som de kallar forn sed, syftar på ett djupare plan till att uppnå samklang mellan den inre och yttre världen. Blotens grundläggande funktioner är därför att skapa och stärka relationen mellan människor, övernaturliga makter och naturens krafter. Studien visar att musiken speglar detta på ett övergripande plan, då musicerande och musikskapande fungerar som ett kommunionsoffer (Koinonia) d.v.s. ett offer för att öka gemenskapen. Musiken fungerar också, på ett lägre plan, parallellt med blotens olika faserna bl.a. som musikalisk inbjudan (Epiclesis) och en hyllning till de övernaturliga makterna (Doxological), samt som medel för att komma i ett gynnsamt förändrat medvetandetillstånd (Exstasis). Genom texterna förmedlas också ett gemensamt tankegods (Didactic).
Musik och musicerande är, på flera sätt, en del av den religiösa tron och utövningen. Den forna seden ses som en andlighet framvuxen ur människors utövande i vardagen och något som förts vidare över generationer bl.a. i olika folktraditioner. Studien belyser hur främst svensk folkmusik uppfattas både som ett medel för att hålla konkat med den egna kulturen och tidigare generationer samtidigt som den är en gemensam källa att inspireras av. Eget skapande kan uppfattas som en helig gudalik handling och fungerar då som ett ömsesidigt givande och tagande mellan människor och de övernaturliga makterna, med syfte att stärka gemenskapen. De flesta sångerna som förekom i bloten hade komponerats av medlemmar. Studien visar således hur SFSS både hämtar inspiration från och förvaltar en viss repertoar från svensk folkmusik samtidig som eget musikskapande uppmuntras.
Abstract [en]
Community of Forn Sed Sweden (CFSS) is a neo-heathen religious group. The purpose of this study is to shed light on how they view and use music in their religious practice, more specific in the rituals called blot. The main question asks how music is used in collective blots and what ritual function it fulfils. To gain a broader understanding, questions about their views on blot, music creation and repertoire, are also asked. Gathering of the empirical material has been done through participatory observation in two collective blot, interviews with those responsible for the blot and via various public channels where CFSS occurs.
In the analysis, the music has been categorized based on various functions that it may have in religious contexts. These categories are taken from the American musicologist and historian of religion Guy L. Becks, who believes that religious rituals and musical activities are closely linked and often fulfill parallel functions. The music has been categorized based on the content of the lyrics, the sounding music and the function of the ritual and/or a mixture of these. In many cases, the music seems to fulfill several functions at the same time and can be interpreted on different levels.
CFSS's religious practice, which they call forn sed (ancient customs), aims at a deeper level to achieve harmony between the inner and outer world. The basic function of a blot is therefore to create and strengthen the relationship between humans, supernatural powers and the forces of nature. The study shows that music reflects this on an overall level, as creating and playing music functions as a communion sacrifice (Koinonia), aimed at invigorating the community. The music also works, on a lower level, in parallel with the different phases of the blot, e.g. as a tonal invitation of (Epiclesis) and a tribute to the supernatural powers (Doxological), as well as a means of entering a favourable altered state of consciousness i.e. an ecstatic function. A communal doctrine is also conveyed through the content of the lyrics (Didactic).
Music and music making are, in many ways, an integrated part of their religious belief and practice. The ancient custom is seen as a spirituality emerging from people's practice in everyday life and something that has been passed on over generations, e.g. via different folk traditions. This study sheds light on how primarily Swedish folk music is perceived both as a means of keeping in touch with one's own culture and previous generations, while at the same time being a common source to be inspired by. Creativity can be perceived as a sacred god-like act and function as a reciprocal giving and taking between people and the supernatural powers, in order to strengthen the community. Most of the songs that appeared in the blot had been composed by members. The study thus highlights how CFSS both draws inspiration from and retains a certain repertoire from Swedish folk music, while musical creativity also is encouraged.
Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 39
Keywords [en]
Community of Forn Sed Sweden, Neo-Heathenry, Religious Music, Ritual Music, Blot, Communion Sacrifice (Koinonia), Ecstatic Function, Tonal Invitation (Epiclesis), Doxological function, Didactic Function, Anamnesic Function, Sacrifice Propitation, Folk Music, Creativity
Keywords [sv]
Samfundet Forn Sed Sverige, Nyhedendom, Religiös musik, Ritualmusik, Blot, Kommunionsoffer (Koinonia), Extatisk funktion (Exstasis), Musikalisk inbjudan (Epiclesis), Lovsång (Doxological), Didaktisk funktion, Minnesfunktion (Anamnesis), Offergåva (Sacrifice Propitation), Folkmusik, Kreativitet
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-103134OAI: oai:DiVA.org:lnu-103134DiVA, id: diva2:1556517
Subject / course
Musicology
Supervisors
Examiners
2021-05-242021-05-212021-05-24Bibliographically approved