lnu.sePublications
Planned maintenance
A system upgrade is planned for 10/12-2024, at 12:00-13:00. During this time DiVA will be unavailable.
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Kultur och representation i musikklassrummet: en kvantitativ studie om vilken musik som används i musikundervisning
Linnaeus University, Faculty of Arts and Humanities, Department of Music and Art.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Culture and representation in the music classroom : a quantitative study of which music is used in music education (English)
Abstract [sv]

Föreliggande studie utforskar vilken musik som används i musikundervisningen på högstadieskolor. Studien undersöker även huruvida det förekommer skillnader i musik för spelande och icke-spelande moment, det vill säga tillfällen där elever musicerar och tillfällen då de inte musicerar. Detta är en kvantitativ forskningsstudie där data har samlats in genom en enkät riktad till lärarna på högstadieskolor (årskurs 7–9). Enkäten innehöll frågor om i vilken grad deltagarna använder musik av olika typer, såsom dess ursprung, genre, tidsperiod och språk. Studiens teoretiska perspektiv utgörs av olika begrepp och idéer från det sociokulturella perspektivet, postkolonial teori och interkulturalitet. Resultatet visar en dominans av västerländsk musik i musikämnet, där musiken som härrör från Anglosfären och förekommer på engelska gynnas, samtidigt som en exkludering av icke västerländska kulturer sker. När det gäller genrer är det pop som dominerar över övriga. Dessutom är den nyaste musiken den som musiklärare använder mest. Dessa tendenser förekommer i både spelande och icke-spelande moment, men de är inte lika markanta i det sistnämnda. Resultatet innebär att musikämnet är etnocentriskt och att utrymmet för andra kulturer förpassas till de tillfällen där eleverna inte musicerar, vilket kan tolkas som att icke västerländsk musik ses som ”den andra” i relation till det normala.

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 36
Keywords [sv]
Musikundervisning, Postkolonialism, Representation, Exkludering, Kultur
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-110702OAI: oai:DiVA.org:lnu-110702DiVA, id: diva2:1642121
Educational program
Supplementary educational programme, 90 credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2022-03-04 Created: 2022-03-03 Last updated: 2022-03-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
Gadea Salom, Eduard
By organisation
Department of Music and Art
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 65 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf