lnu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
“Om man skulle maxa hade det varit svårt”: En kvalitativ studie om hur smartklockors gränssnitt kan utformas för att upplevas mer användbara.
Linnaeus University, Faculty of Technology, Department of Informatics.
Linnaeus University, Faculty of Technology, Department of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
"It would have been difficult if you had gone to the extreme" : A qualitative study on how smartwatch interfaces can be designed to be experienced more useful. (English)
Abstract [sv]

Denna studie undersökte hur smartklockors gränssnitt kan utformas för att upplevas användbara samt bidra till minimal kognitiv belastning under fysisk aktivitet. Smartklockors skärmar ställer andra krav på gränssnittet samt medför ett antal utmaningar för hur information kan presenteras på bästa sätt. Utöver detta brukar smartklockor användas i samband med fysisk aktivitet, som ställer höga krav på användarens uppmärksamhet. För att bibehålla hög kvalitet på träningen bör den kognitiva belastningen minska. För att undersöka detta har Cognitive Load Theory applicerats för att kunna optimera arbetsminnets kapacitet.

Studien gjorde på personer i 20 års ålder. En kvalitativ datainsamling gjordes genom ett användartest och semistrukturerade intervjuer. Användartestet utfördes på en stationär cykel där deltagarna utförde ett antal uppgifter på en smartklocka. Efteråt skedde semistrukturerade intervjuer. Resultatet analyserades genom kategorisering och jämfördes med tidigare studier. Utifrån de mest förekommande resultaten skapades åtta designförslag. Resultaten visade att eliminering av viss information på gränssnitt kan minska den kognitiva belastningen samt höja användbarheten. Ett konsekvent gränssnitt skulle kunna minimera antal fel samt underlätta för användaren att korrigera fel. En tillämpning av de framtagna designförslagen kan eventuellt minimera den kognitiva belastningen vid interaktion med smartklockors gränssnitt vid fysisk aktivitet. Detta kan underlätta för användaren att fokusera på träningen samt uppleva klockan som mer användbar.

Abstract [en]

This study examined how an interface for smartwatches can be designed to be

perceived as useful and reduce cognitive load during physical activity. Smartwatch

screens have other demands on the interface and face several challenges regarding

how information can be presented. In addition to this, smartwatches are often used in

physical activity, which places high demands on user's attention. To maintain

high-quality training, the cognitive load should be reduced. To investigate this,

cognitive load theory has been applied to optimize the capacity of the

working memory.

The study looked at people in their 20s. Qualitative data collection was done through

a user test and semi-structured interviews. The user test was done on a stationary bike,

the participants performed several tasks on the smartwatch. The participants rode a

stationary bicycle while performing tasks on a smartwatch, followed by semistructured interviews. The results were analyzed by thematization and compared with

previous studies. Based on the most common results, eight design proposals were

created. The results showed that by eliminating unnecessary information, the interface

can reduce cognitive load and increase usability. A consistent interface could

minimize the number of errors and make it easier for the user to correct errors. An

application of the developed design proposals may minimize the external

load when interacting with the smartwatch interface during physical activity. This can

support users can focus on training and experience the watch as more useful.

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 31
Keywords [en]
Smartwatch, wearables, useful, cognitive load, Cognitive load theory
Keywords [sv]
Smartklocka, wearables, användbarhet, kognitiv belastning, lättanvänd.
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-116622OAI: oai:DiVA.org:lnu-116622DiVA, id: diva2:1701108
External cooperation
Samarbetspartner
Subject / course
Informatics
Educational program
Interaction Designer, 180 credits
Supervisors
Examiners
Available from: 2022-10-05 Created: 2022-10-04 Last updated: 2022-10-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1095 kB)131 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1095 kBChecksum SHA-512
8708961433681171371a4190b0f468682d2235c37ba18639e70e27cc472eb88b7b052d2199d54fd9f2140d4657206a914d1adec62c5298413454f394126b4cea
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
Department of Informatics
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 131 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 341 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf