lnu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Muntlig och skriftlig tradering av medeltida ballader
Växjö University, Faculty of Humanities and Social Sciences, School of Education. Musikavdelningen. (Intermedialitet och den medeltida balladen)ORCID iD: 0000-0002-0786-5889
2008 (Swedish)In: 15th Nordic Congress of Musicology: Voicing - Sounding – Visualizing, Norwegian Society of Musicology , 2008, p. 1-Conference paper, Published paper (Other academic)
Abstract [sv]

Muntlig och skriftlig tradering av medeltida ballader

Lundquists Musikhandel i Stockholm utgav 1864 sångboken 108 en- och två-stämmiga choraler, folkvisor m.m …[för] elementar-läroverk och folkskolor. Den innehåller bla texter och melodier till 14 medeltida ballader. Vad innebär det att visor som tidigare främst varit kända i muntlig tradition spreds i massform på detta sätt? Tidigare balladforskningen har främst intresserat sig för den fixering som skedde då medeltida ballader från 1600-talet började spridas genom skillingtryck. Att även skolsångböcker tidigt innehöll ballader har sällan uppmärksammats. Många upptecknare var omedvetna om den konservering av texter och melodier som redan hade skett genom skillingtryck och skolsångböcker. Informanternas balladframföranden, som föreföll ske direkt ur minnet, togs som bevis för att det rörde sig om en muntlig tradition. I mitt inlägg prövar jag om resultaten i den nyaste forskningen kring musik och minneshantering i medeltidens västerländska musikpraxis, som utvecklats av bl a Ann-Marie Busse Berger (Medieval Music and the Art of Memory, 2005), är relevant för balladforskningen. Berger visar övertygande att spridningen av läs- och skrivkunnighet under medeltiden inte innebar att den muntliga kulturen försvann. Nästan alla framföranden av musik skedde långt in i modern tid utan stöd av noter. Minneskonsten hölls istället levande med hjälp av nya tekniker som kunde utvecklas därför att skrivna källor fanns bevarade. Dessa gjorde det möjligt att kontrollera att man mindes rätt. Resultatet blev en minneskonst som memorerade texter och musik exakt. I den muntliga balladkulturen hanterade traditionsbärarna stoffet mycket friare. Förmågan att fritt omskapa och lägga till aktörer och scener uppskattades. Genom att studera alla kända varianter av ett antal ballader utifrån vetskapen om hur en genuin muntlig tradition utvecklas och förändras bör det vara möjligt att säga något om den påverkan som skriftlig dokumentation haft på ballader som tecknats upp under de senaste århundradena.

Place, publisher, year, edition, pages
Norwegian Society of Musicology , 2008. p. 1-
National Category
Cultural Studies Musicology General Literature Studies
Research subject
Humanities, Comparative literature
Identifiers
URN: urn:nbn:se:vxu:diva-3959OAI: oai:DiVA.org:vxu-3959DiVA, id: diva2:203916
Available from: 2009-01-07 Created: 2009-01-07 Last updated: 2017-02-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Authority records BETA

Lindberg, Boel

Search in DiVA

By author/editor
Lindberg, Boel
By organisation
School of Education
Cultural StudiesMusicologyGeneral Literature Studies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 142 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf