lnu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Serious games med rökdykningssimulering
Växjö University, Faculty of Mathematics/Science/Technology, School of Mathematics and Systems Engineering.
Växjö University, Faculty of Mathematics/Science/Technology, School of Mathematics and Systems Engineering.
2007 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Utbildning och träning av rökdykning inom räddningtjänsten är idag både dyrt och

tidskrävande. Vid praktisk träning måste räddningstjänsten bege sig ut till befintliga

övningsområden och ta med sig en stor mängd utrustning: luftpaket, skyddskläder, radio etc. Detta gör det till ett omfattande och kostsamt moment. Detta öppnar tankebanor för alternativ och komplement till befintlig utbildning och träning.

Serious games finns idag i många former och är ett utbildnings och rekryteringsredskap som bygger på datorstödd inlärning. Med detta menas att ett Serious game är ett spel som har som huvudsyfte att lära ut och om möjlighet vara underhållande under tiden. Man kan genom denna teknik simulera verkliga situationer i realistiska miljöer med hjälp av verklighetsliknande kommunikationsprotokoll. Denna studie handlar om vilka huvudsakliga faktorer som är viktiga för ett Serious game. Vidare undersöks på vilket sätt ett Serious game

ska anpassas för svensk Räddningstjänst med inriktning på sökning och kommunikation vid rökdykningsträning och utbildning.

Vi har kommit fram till att följande huvudsakliga faktorer är viktiga för ett Serious game som är inriktat på förstapersonsimulering: Utvärdering, administration, grafik, underhållning, tutorials och dynamik. Vi har även kommit fram till att vid utveckling av en träningssimulator för rökdykning bör man använda befintliga inlärningsteorier, SDK som utvecklingsverktyg.

Denna studie öppnar även möjligheter för andra att fortsätta och genomföra utveckling av en riktig prototyp till Räddningstjänsten, utifrån våra resultat. Studien kan också ses som enklare underlag vid skapandet av ett Serious game av typen förstapersonsimulator.

Place, publisher, year, edition, pages
2007. , p. 50
Series
Reports from MSI, ISSN 1650-2647 ; 1650-2647
Keywords [sv]
Serious games, Simulering, Rökdykning, Förstapersonsimulator
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:vxu:diva-1312OAI: oai:DiVA.org:vxu-1312DiVA, id: diva2:205116
Uppsok
teknik
Supervisors
Examiners
Available from: 2007-05-31 Created: 2007-05-31 Last updated: 2018-01-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1162 kB)1009 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1162 kBChecksum MD5
5cb5139ea2550cfdb7161c51847928fa2f74040ea3c38f8c70e77b1ef35380a29dd60f07
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Mathematics and Systems Engineering
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 1009 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 476 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf