lnu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Stimulerande av självutveckling genom mobila gränssnitt: Implementering av egenskaper från spel och gruppdynamik för att främja självutveckling genom mobila gränssnitt
Linnaeus University, Faculty of Science and Engineering, School of Computer Science, Physics and Mathematics.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Människor blir ofta påverkade av hur kändisar och deras kroppar ser ut och det syns ofta i media. Det har skapat en bild hur vi uppfattar hur människan ser ut och vad som är attraktivt eller hälsosamt. Vem har inte haft viktnedgång eller ”ett nytt hälsosammare liv” som återkommande nyårslöfte. Det finns idag en uppsjö av olika bantningsmetoder och träningsformer att välja mellan och många av dessa fungerar med goda resultat. Problemet brukar dock ligga i motivationen till träning och kost som gör att de flesta inte uppnår sina mål med sin träning. Därför har man i detta arbete tittat på egenskaper som kan göra en människa mer motiverad till självutveckling och för att öka en persons prestationsförmåga samt hur man kan implementera dessa i ett mobilt gränssnitt för att skapa en produkt som kan hjälpa en människa uppnå sina mål. Man har i detta arbete funnit bevis att sådana egenskaper finns och de kan implementeras i ett mobilt gränssnitt. Arbetet omfattar en litterärundersökning kring användbarhet, serious gaming och gruppdynamik som har mynnat ut i en operationalisering som skall kunna användas för att inte bara ta fram ett gränssnitt som kan motivera en användare till fysisk aktivitet utan även hur man skapar detta gränssnitt så det blir användbart och en fröjd att använda. De olika teorierna har sedan använts och implementerats i en mobil applikation som har designats utifrån operationaliseringen och som presenteras i detta arbete.

Place, publisher, year, edition, pages
2012.
Keyword [sv]
Användbarhet, mobila gränssnitt, serious gaming, gruppdynamik, självutveckling
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-20646OAI: oai:DiVA.org:lnu-20646DiVA: diva2:539006
Subject / course
Informatics
Educational program
Interaction Designer, 180 credits
Uppsok
Physics, Chemistry, Mathematics
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-07-05 Created: 2012-07-02 Last updated: 2012-07-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

Search in DiVA

By author/editor
Holmberg, Johnny
By organisation
School of Computer Science, Physics and Mathematics
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 96 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf