lnu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Fem gamla visor blir fem nya visor genom fem litterära aspekter
Linnaeus University, Faculty of Arts and Humanities, Department of Music and Art.ORCID iD: 0000-0001-5562-3350
2013 (Swedish)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

SAMMANFATTNING

Rapporten behandlar analyserande och författande av svenska vistexter. Fem stycken artonhundratalsvistexter analyseras och bearbetas till fem nyskrivna vistexter.

Visionen med arbetet är att genom de nyskrivna vistexterna ge ökad förståelse för de gamla vistexterna, genom ett modernare och mer lättförståeligt språk.

Detta arbete tar upp frågeställningar om vad originalvisorna handlar om, och hur de är skrivna? Arbetet handlar också om hur jag kan bearbeta dem till egenskrivna visor? I förlängningen görs jämförelser mellan originalvisorna och mina nyskrivna visor – vilka intressanta likheter och olikheter kan finnas, både sett till metoden och resultatet?

De fem originalvistexterna analyseras enligt fem litterära aspekter: tematik, rimstruktur (rimfläta), rytmik/melodik, berättarperspektiv och bildspråk. Utifrån analyserna skrivs de fem nya vistexterna. De nyskrivna vistexterna musiksätts, spelas in och produceras.

Resultatet blir fem visor, med tillhörande inspelningar, av de nyskrivna vistexterna. Visorna heter: Du kan växa varsomhelst, Äkta spöken, Dårens polska, Jag önskar dig, jag önskar mig dig och Klagovisa.

En slutsats i arbetet är att originalvisorna i stora drag handlar om romantisk kärlek, vänskapskärlek, saknad, hopplöshet, tro och religion, ensamhet, idealisering och tragedi. De är skrivna i liknande rimstrukturer, men skiljer sig från varandra till språket.

En annan slutsats är att bearbetningsprocessen av originalvisorna skiljer sig beroende på hur de fem litterära aspekterna nyttjas. Bearbetningsprocessen beror bland annat på hur starkt bildspråket är, hur tydlig strukturen är, och hur rakt eller avigt språket är.

Place, publisher, year, edition, pages
2013. , 63 p.
Keyword [sv]
Visor, Textförfattande, Textanalys, Författande, Analys, Kristallen, Den, Fina, Näckens, Polska, Orsapolska, Jag, Unnar, Dig, Ändå, Allt, Godt, Förgäfves, Uppå, Stigen, Tematik, Rytmik, Bildspråk, Berättarperspektiv, Rimstruktur, Rimfläta, Visa
National Category
Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-27278OAI: oai:DiVA.org:lnu-27278DiVA: diva2:634113
Subject / course
Music
Educational program
Music Production Programme, 120 credits
Presentation
2013-05-29, Sal: Dewey, Linnéuniversitetet, Växjö, Universitetsplatsen 1, 352 52, Växjö, 11:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2013-07-01 Created: 2013-06-28 Last updated: 2013-07-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

Search in DiVA

By author/editor
Wadell, Eric
By organisation
Department of Music and Art
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 41 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf