lnu.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Opera åt folket!
Linnaeus University, Faculty of Arts and Humanities, Department of Music and Art.
2013 (Swedish)Conference paper, Abstract (Other academic)
Abstract [sv]

På 1960-talet gick debattens vågor höga kring operan och dess plats i samhället. Radikala debattörer förordade operans nedläggning, samtidigt som musikteatern var mycket populär och drog en storpublik. Dessutom fanns en aktiv kulturpolitik, som såg som sin uppgift att sprida kultur till nya grupper. En viktig institution i det här sammanhanget var Operan i Stockholm, den Kungliga Teatern, som från början instiftats för att sprida glans och värdighet över kungahuset, men nu förväntades bli en konstform som tilltalade alla – en opera för folket. I den radikala debatten blev Stockholmsoperan ensymbol för vad som av vissa uppfattades som en förlegad, borgerlig kultur. I den här studien undersöks hur Stockholmsoperan under 1960-talet agerade för att möta dessa nya krav, med särskilt fokus på hur man arbetade för att få barn- och ungdomspubliken att komma till föreställningarna. I den samtida debatten framfördes krav på en samhällstillvänd repertoar och debattörerna hävdade också att de stora institutionerna måste söka upp publiken i deras miljö, och hellre spela opera i förorten än på den stora scenen mitt i Stockholm. Operan som genre diskuterades också, och krav restes från flera håll på en modernisering av vad som uppfattades som en genre som stagnerat i gamla former. Hur påverkade denna debatt det som gjordes vid den Kungliga Operan vid Gustav Adolfs torg? Vilken repertoar valde man att sätta upp för den unga publiken? Var ville man spela? Verksamheten vid Stockholmsoperan sätts i relation dels till några andra teatrar i Stockholm vid den här tiden, dels till de krav som efterhand formulerades i den alltmer aktiva och styrande kulturpolitiken. Utifrån en analys av utvalda verk ur repertoaren diskuteras också frågor kring utvecklingen av den musikdramatiska genren under efterkrigstiden.

Place, publisher, year, edition, pages
2013.
National Category
Musicology
Research subject
Humanities, Music science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:lnu:diva-37267OAI: oai:DiVA.org:lnu-37267DiVA: diva2:749918
Conference
Musikvetenskap idag, Stockholm, 12-14 juni, 2013
Available from: 2014-09-25 Created: 2014-09-25 Last updated: 2014-11-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text

Search in DiVA

By author/editor
Hallgren, Karin
By organisation
Department of Music and Art
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

Total: 32 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf