Gustav Mahler (1860-1911) var under sin korta livstid en omstridd gestalt och hans musik har kämpat sig igenom 1900-talets omvälvande historia för att idag utgöra en självklar del av repertoaren världen över. I denna antologi problematiserar historiker och musik- och kulturvetare några aspekter av fenomenet Mahler: Hur har Gustav Mahler och hans musik uppfattats i Sverige och Tyskland under 1900-talet? Vilket förhållande hade Arnold Schönberg till Mahler? Hur kan Mahler placeras in i framväxten av den moderna musiketnologin? Hur kan man teoretiskt förstå de beröringspunkter som finns mellan text, bild och Mahlers musik utifrån några skivomslag? Bidragen har sitt ursprung i den föredrags- och konsertserie som arrangerades våren 2011 i Lund med anledning av att det var 100 år sedan Mahler avled. Medverkande var Lunds universitets musikcentrum Odeum, representanter från musik- och historievetenskaperna vid samma universitet och från Svenskt visarkiv. Dessutom framförde musikstuderande från Musikhögskolan i Malmö musik av Mahler.